By dostać receptę czy skierowanie na badanie nie trzeba odwiedzać osobiście przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wystarczy założyć profil zaufany i wszystkie sprawy załatwić bez wychodzenia z domu przez Internet. Zajmuje to tylko kilka minut!
Internetowe Konto Pacjenta ułatwia pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i udostępnia informacje o przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni. Dzięki IKP można:
- poprosić lekarza, pielęgniarkę lub położną o e-receptę — zarówno po wizycie, jak i po konsultacji przez telefon - bez konieczności wizyty (jeśli w przewlekłej chorobie potrzebujesz dalszego leczenia)
- otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach - by móc realizować e-recepty i e-skierowania z telefonem w ręku
- sprawdzić i pobrać otrzymane e-recepty i e-skierowania
- upoważnić bliską osobę do dostępu do danych, załatwiania spraw w naszym imieniu (np. do odbioru e-recepty)
- dowiedzieć się, gdzie możemy się leczyć
- wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne
- wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej
- udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę.
Jak się zalogować na IKP?
Należy wejść na stronę
pacjent.gov.pl
i zalogować się. Nie trzeba rejestrować konta, ale żeby się zalogować, potrzebny jest do tego elektroniczny podpis. Można wybrać jeden z kilku sposobów logowania się:- Poprzez profil zaufany — po lewej znajdziesz pole do logowania za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła. Jeżeli profil zaufany zakładałeś/aś poprzez bankowość elektroniczną, to na IKP logujesz się poprzez stronę swojego banku. Na ekranie zobaczysz logotypy banków. Wybierz swój i zaloguj się jak na konto bankowe
- przez internetowe konto w banku, które na to pozwala — taką możliwość oferuje bank PKO BP. Jeśli masz w tym banku konto iPKO lub Inteligo, wybierz swoje konto i zaloguj się jak na konto. Przy pierwszym logowaniu musisz potwierdzić, że Twoje dane (imię, nazwisko, adres, PESEL, numer telefonu itp.) są poprawne – robisz to tak samo, jak potwierdzasz transakcje, czyli podajesz kod z karty kodów lub z SMS-a. Kiedy to zrobisz, bank utworzy Ci e-tożsamość — bezpłatny, cyfrowy odpowiednik dokumentu tożsamości
- poprzez e-dowód — elektroniczny dowód osobisty. Potrzebujesz do tego płatnego czytnika.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany można błyskawicznie założyć (czyli potwierdzić swoją tożsamość bez wychodzenia z domu) przez bankowość internetową. Jeśli masz konto w jednym z niżej wymienionych banków:
T-Mobile Usługi Bankowe
PKO Bank Polski
Inteligo
Santander
Pekao
mBank
ING
Millenium
Alior Bank
— kliknij nazwę banku, zaloguj się na swoje konto, znajdź formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnij go i wyślij bezpośrednio z konta.
Profil zaufany możesz też potwierdzić za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Załóż profil zaufany z Envelo
Jeśli Twój bank Ci tego nie umożliwia, możesz złożyć wniosek przez Internet, a potem potwierdzić go w punkcie potwierdzającym (punkty potwierdzające to urzędy skarbowe, oddziały NFZ, ZUS a także m.in. Urząd Miasta Żory). Pełną listę punktów można znaleźć na stronie internetowej -
Przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających
.Jak to zrobić?
- Na stronie profilu zaufanego
gov.pl
wypełnij formularz i kliknij „Zarejestruj się”
- podpisz wniosek kodem, który dostaniesz przez SMS
- znajdź najbliższy punkt potwierdzający —
przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających
- pójdź tam potwierdzić wniosek. Masz na to 14 dni. Weź ze sobą dowód osobisty lub paszport.
Profil zaufany możesz też założyć od razu w jednym z punktów potwierdzających, nie rejestrując się przez Internet.
Przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających
.Profil zaufany jest ważny trzy lata. Możesz go sobie przedłużyć, nim minie ten termin. Przegapisz datę? Potrzebny Ci będzie nowy profil zaufany.
Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. – pt. w godz. 7:00–18:00), e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.