By dostać receptę czy skierowanie na badanie nie trzeba odwiedzać osobiście przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wystarczy założyć profil zaufany i wszystkie sprawy załatwić bez wychodzenia z domu przez Internet. Zajmuje to tylko kilka minut!

Internetowe Konto Pacjenta ułatwia pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i udostępnia informacje o przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni. Dzięki IKP można:

  • poprosić lekarza, pielęgniarkę lub położną o e-receptę — zarówno po wizycie, jak i po konsultacji przez telefon - bez konieczności wizyty (jeśli w przewlekłej chorobie potrzebujesz dalszego leczenia)
  • otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach - by móc realizować e-recepty i e-skierowania z telefonem w ręku
  • sprawdzić i pobrać otrzymane e-recepty i e-skierowania
  • upoważnić bliską osobę do dostępu do danych, załatwiania spraw w naszym imieniu (np. do odbioru e-recepty)
  • dowiedzieć się, gdzie możemy się leczyć
  • wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne
  • wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej
  • udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę.

Jak się zalogować na IKP?

Należy wejść na stronę

pacjent.gov.pl

i zalogować się. Nie trzeba rejestrować konta, ale żeby się zalogować, potrzebny jest do tego elektroniczny podpis. Można wybrać jeden z kilku sposobów logowania się:

  1. Poprzez profil zaufany — po lewej znajdziesz pole do logowania za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła. Jeżeli profil zaufany zakładałeś/aś poprzez bankowość elektroniczną, to na IKP logujesz się poprzez stronę swojego banku. Na ekranie zobaczysz logotypy banków. Wybierz swój i zaloguj się jak na konto bankowe
  2. przez internetowe konto w banku, które na to pozwala — taką możliwość oferuje bank PKO BP. Jeśli masz w tym banku konto iPKO lub Inteligo, wybierz swoje konto i zaloguj się jak na konto. Przy pierwszym logowaniu musisz potwierdzić, że Twoje dane (imię, nazwisko, adres, PESEL, numer telefonu itp.) są poprawne – robisz to tak samo, jak potwierdzasz transakcje, czyli podajesz kod z karty kodów lub z SMS-a. Kiedy to zrobisz, bank utworzy Ci e-tożsamość — bezpłatny, cyfrowy odpowiednik dokumentu tożsamości
  3. poprzez e-dowód — elektroniczny dowód osobisty. Potrzebujesz do tego płatnego czytnika.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany można błyskawicznie założyć (czyli potwierdzić swoją tożsamość bez wychodzenia z domu) przez bankowość internetową. Jeśli masz konto w jednym z niżej wymienionych banków:

  • T-Mobile Usługi Bankowe

  • PKO Bank Polski

  • Inteligo

  • Santander

  • Pekao

  • mBank

  • ING

  • Millenium

  • Alior Bank

— kliknij nazwę banku, zaloguj się na swoje konto, znajdź formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnij go i wyślij bezpośrednio z konta.

Profil zaufany możesz też potwierdzić za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.

  • Załóż profil zaufany z Envelo

Jeśli Twój bank Ci tego nie umożliwia, możesz złożyć wniosek przez Internet, a potem potwierdzić go w punkcie potwierdzającym (punkty potwierdzające to urzędy skarbowe, oddziały NFZ, ZUS a także m.in. Urząd Miasta Żory). Pełną listę punktów można znaleźć na stronie internetowej -

Przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających

.

Jak to zrobić?

  • Na stronie profilu zaufanego

    gov.pl

    wypełnij formularz i kliknij „Zarejestruj się”
  • podpisz wniosek kodem, który dostaniesz przez SMS
  • znajdź najbliższy punkt potwierdzający —

    przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających

  • pójdź tam potwierdzić wniosek. Masz na to 14 dni. Weź ze sobą dowód osobisty lub paszport.

Profil zaufany możesz też założyć od razu w jednym z punktów potwierdzających, nie rejestrując się przez Internet.

Przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających

.

Profil zaufany jest ważny trzy lata. Możesz go sobie przedłużyć, nim minie ten termin. Przegapisz datę? Potrzebny Ci będzie nowy profil zaufany.

Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. – pt. w godz. 7:00–18:00), e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

E-pacjent