Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1 800 km nowych linii, które mają powstać w naszym kraju do końca 2034 r. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Dla mieszkańców Żor najważniejsza jest bez wątpienia planowana budowa linii kolejowej dużych prędkości na odcinku KatowiceJastrzębie-Zdrój – Ostrawa, która może przechodzić przez teren naszego miasta.

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych CPK prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i aż 1 789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka Centralny Port Komunikacyjny. W województwie śląskim planowana jest budowa przez CPK 100 km nowych linii kolejowych i modernizacja przez PKP PLK 246 km linii istniejących.

Jedną z tych inwestycji będzie budowa linii kolejowej nr 170 na odcinku: Katowice - Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica państwa. Na przygotowanie dokumentacji dla tego projektu spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility). W ramach tego zadania powstanie nowe połączenie transgraniczne Katowice – Ostrawa, które będzie elementem transeuropejskiej sieci TEN-T.

Obecnie spółka CPK prowadzi dla tego odcinka zaawansowane postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Podpisanie umowy planowane jest w maju tego roku. W ramach tego studium przygotowana zostanie potrzebna dokumentacja, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej w zakresie koniecznym do prowadzenia działań na kolejnych etapach inwestycji. Przebieg wariantów, które są obecnie brane pod uwagę i będą rozpatrywane w ramach STEŚ, przedstawia mapa, zamieszczona poniżej.

Kolejnym krokiem będą konsultacje społeczne z mieszkańcami, podczas przedstawiciele spółki zaprezentują warianty przebiegu tras na podkładach geodezyjnych (mapach) z propozycjami konkretnych rozwiązań technicznych.

Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 r. wybrany zostanie tzw. wariant inwestorski, który następnie poddany będzie analizie w ramach procedury uzyskania decyzji środowiskowej (DUŚ). W ramach DUŚ również są przewidziane konsultacje społeczne. Na tym etapie będzie można już mówić o ostatecznym przebiegu linii kolejowej i o tym, w jakim zakresie będzie ona przechodziła przez teren Żor.

Zestaw logotypów zawierający: logo Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej z napisem Współfinansowane przez instrument Unii Europejskiej „Łącząc Europę”.

Zestaw logotypów zawierający: logo Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej z napisem Współfinansowane przez instrument Unii Europejskiej „Łącząc Europę”.

Mapa do pobrania w formacie PDF.

Mapa pokazująca warianty przebiegu trasy kolejowej przez Żory.