Wiceminister i samorządowcy rozmawiali w Żorach o trasach szybkiej kolei i połączeniu z Jastrzębiem

2 min czytania
Wiceminister i samorządowcy rozmawiali w Żorach o trasach szybkiej kolei i połączeniu z Jastrzębiem

Do wyremontowanego dworca w Żorach zjechała delegacja z Ministerstwa Infrastruktury — spokojnie, lecz zdecydowanie szukano rozwiązań, które mogą zmienić codzienne dojazdy mieszkańców. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele władz wojewódzkich i spółek kolejowych, a rozmowy szybko przeniosły się z sali na tory i w teren. Atmosfera była robocza: pomysły łączono z analizą kosztów i realnymi ograniczeniami.

  • Spotkanie przy dworcu PKP i rekonesans w terenie
  • Debata o połączeniach dla Żor i południa województwa

Spotkanie przy dworcu PKP i rekonesans w terenie

W odrestaurowanym budynku żorskiego dworca spotkali się przedstawiciele rządu, samorządu i kolei. Obok Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury - Piotra Malepszaka - pojawili się m.in. Marszałek Wojciech Saługa, poseł Krzysztof Gadowski, reprezentanci PKP i Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, a także miejscowe władze miasta.

Po rozmowach w sali delegacja przeszła do rekonesansu terenowego. Goście dotarli do Żor specjalną lokomotywą — nowoczesną drezyną, którą przybyli z Rybnika, a następnie w towarzystwie Prezydenta Waldemara Sochy pojechali w kierunku Pawłowic, by obejrzeć proponowany przebieg planowanej linii.

Debata o połączeniach dla Żor i południa województwa

W centrum dyskusji znalazły się dwa pomysły, które uczestnicy rozważali jako możliwe uzupełnienie regionalnej siatki kolejowej. Pierwszy to budowa połączenia z Żor do Jastrzębia-Zdroju w ramach programu Kolej Plus; drugi zakłada stworzenie trasy z Pawłowic do Żor w ramach projektu Kolei Szybkich Prędkości. Samorządowcy podkreślali, że szybkie i wygodne połączenia kolejowe mogą być realną alternatywą dla rosnącego ruchu samochodowego na drogach.

Prezydent miasta zwrócił uwagę na codzienny wymiar problemu:

“Każdego dnia ponad dwa tysiące osób przemieszcza się z Żor do Jastrzębia; nie ma wątpliwości co do tego, że te projekty kolejowe są kluczowe dla naszego regionu”
Waldemar Socha

Jednocześnie wiceminister kładł nacisk na praktyczne ograniczenia i potrzebę kompleksowej analizy:

“Musimy mieć na względzie fakt, że chodzi nie tylko o budowę nowej linii, ale również o koszty jej późniejszego utrzymania. A to wszystko jeszcze trzeba zespolić z CPK, jak również mieć na uwadze występujące szkody górnicze. Tak więc musimy zbadać różne rozwiązania i wybrać najlepszą opcję”
Piotr Malepszak

Rozmowy nie sprowadzały się do deklaracji — uczestnicy sygnalizowali potrzebę dalszych ekspertyz, które uwzględnią koszty utrzymania, integrację z innymi inwestycjami kolejowymi oraz specyfikę terenu, w tym potencjalne skutki eksploatacji górniczej. Kolejne decyzje mają zapaść po analizie tych czynników i po wypracowaniu wariantów możliwych do realizacji.

na podstawie: Urząd Miasta w Żorach.

Autor: krystian