Biznes może być prowadzony niezależnie, z pomocą agencji zarządzającej lub franczyzy. Każda z tych metod ma swoje zalety. Decyzja o samodzielnym prowadzeniu firmy wymaga od nas wystarczającej odwagi i determinacji, ponieważ będziemy działać samodzielnie i będziemy potrzebować (często dość dużej) kwoty na promocję firmy. Ta opcja może być odpowiednia dla osób, które nie lubią przestrzegać czyichś zasad, mają własne pomysły na biznes i znalazły niszę rynkową. Ponadto będziesz potrzebować doświadczenia w branży, w której planujemy działać, oraz nawiązać kontakty biznesowe.

Kto może być zainteresowany franczyzą?

Dla osób, które nie są pewne, czy będą w stanie prowadzić własną działalność gospodarczą, decyzja biznesowa w ramach sieci franczyzowej może być bardzo dobra. W rozważanym przypadku system biznesowy jest bardziej kompletny, franczyzobiorca działa na własny koszt, ma większą swobodę działania i większy zysk wpada w kieszeni.

Może samodzielnie wpływać na asortyment i samodzielnie podejmować decyzje dotyczące cen towarów lub usług. Ponadto jest bardziej zagrożony, ponieważ generalnie istnieje prawdopodobieństwo strat. Rozpoczęcie działalności i zakup produktu wynika z jego inwestycji. Franczyzobiorca jest właścicielem nieruchomości znajdującej się w punkcie. Franczyza to także comiesięczne opłaty za korzystanie z know-how i bieżącą pomoc franczyzodawcy. Na początku działalności płaci opłatę ryczałtową.

O czym trzeba pamiętać myśląc o franczyzie?

Przy wyborze sposobu prowadzenia działalności inwestorzy często zapominają o niektórych niuansach: ryzyku związanym z przewidywanym okresem spłaty prawdopodobieństwie późnych zysków i inflacji. Inwestor musi również być świadomy złudzeń psychologicznych, które mogą osłabić jego prawdziwy obraz inwestycji i dochodów. Wybór marki franczyzowej nie różni się od wyboru marki samochodu. W tym momencie zmagasz się ze strachem, który odpycha cię od inwestowania lub euforii, która przyćmiewa możliwe niebezpieczeństwo. Innym zagrożeniem jest chęć szybkiego zysku, a także podążanie za tłumem.

O czym trzeba pamiętać myśląc o franczyzie?

Pułapki, których należy unikać

Kiedy przedsiębiorca decyduje się działać w ramach systemu franczyzowego, może również wpaść w pułapki związane ze złym wyborem sieci i niemożnością prowadzenia działalności w danym obszarze. Najczęstszymi barierami dla właściwego wyboru franczyzobiorcy są: brak wiedzy o sieci, a także ogólnie wiedza ekonomiczna, oczekiwanie szybkich zysków, brak kapitału i tak zwane „okulary w kolorze różowym”, które komplikują krytyczną ocenę systemu.

Niektórzy franczyzodawcy mają taką wadę, jak źle zaprojektowane pakiety informacyjne o systemie. Są także przerażeni porozumieniami, w których składane są zbyt duże listy możliwych naruszeń i kar. Bardzo często franczyzodawcy obiecują szybkie zyski, a jednocześnie wymagają ogromnych kwot za przystąpienie do sieci.

O nieopłacalności niektórych marek świadczy także niewielka liczba przedstawicielstw, pomimo długiego funkcjonowania na rynku, a także brak własnych punktów. Złą reputację sieci tworzą również negatywne opinie w mediach dotyczące braku stałego wsparcia ze strony franczyzobiorców od osób, które kupiły franczyzę.

Jak wybrać najlepszego i najbardziej odpowiedniego franczyzodawcę?

Przede wszystkim musisz przeanalizować promocyjne materiały informacyjne o sieci, odwiedzić kilka punktów, sprawdzić jednolitość usługi, ocenić estetykę wizualizacji punktu. Warto także porozmawiać z klientami firmy o tym, jak bardzo są zadowoleni z pracy. Konieczne jest również porównanie oferty franczyzodawcy z franczyzami konkurentów rynkowych.

Ważne jest osobiste spotkanie i rozmowa z franczyzodawcą. Konieczna jest analiza otrzymanych dokumentów przy pomocy prawników, aby ocenić możliwe konsekwencje, na przykład finansowe (związane z naruszeniami). Przyszły franczyzobiorca powinien spotkać się z byłym i obecnym franczyzobiorcą sieci, do której chce dołączyć. Warto też sprawdzić, co prasa napisała na temat tej sieci, jakie były jej oceny w różnych źródłach mediów.