UM Żory: Idea Bank wypłaci rekompensaty pokrzywdz…

2 min czytania
UM Żory: Idea Bank wypłaci rekompensaty pokrzywdz…

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już w sierpniu ubiegłego roku wydał częściową decyzję, dotyczącą stosowania przez Idea Bank praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Bank ten oferował obligacje GetBack w sposób niedostosowany do potrzeb swoich klientów. Teraz poszkodowani klienci banku mogą otrzymać rekompensatę.

W poniedziałek, 3 lutego, UOKiK potwierdził kolejne zarzuty wobec Idea Banku i stwierdził stosowanie tzw. missellingu. - Idea Bank proponował swoim klientom produkty wysokiego ryzyka, które w żaden sposób nie odpowiadały ich potrzebom. Niedozwoloną praktykę missellingu potwierdził zebrany materiał dowodowy, w tym setki skarg konsumentów. Obligacje korporacyjne były oferowane nawet tym klientom, którzy nigdy nie mieli do czynienia z produktami inwestycyjnymi i nie byli nimi zainteresowani, a swoje oszczędności trzymali na lokatach bankowych. Działanie jest tym bardziej naganne, że poszkodowanymi są również osoby starsze - wyjaśnia Tomasz Chróstny , prezes UOKiK.

Bank, zamiast przedstawiać ofertę odpowiadającą potrzebom klientów, wykorzystywał ich niewiedzę do sprzedaży ryzykownego produktu inwestycyjnego, jakim są obligacje korporacyjne. Wydana

nakłada na Idea Bank obowiązek wypłaty rekompensat tym konsumentom, którzy nabyli obligacje GetBack za pośrednictwem banku. Decyzja szczegółowo określa zasady wyliczania wysokości zwracanych środków.

Każdy konsument, który czuje się wprowadzony w błąd przez Idea Bank przy oferowaniu obligacji GetBack, może dochodzić roszczeń w oparciu m.in. o art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Ponadto może żądać usunięcia skutków praktyki lub naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych. W takim przypadku, to na przedsiębiorcy spoczywa ciężar udowodnienia, że jego działanie nie wprowadzało klienta w błąd. Szczegółowych informacji w tym zakresie mogą udzielić miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów oraz Rzecznik Finansowy. Ponadto, każdy konsument, który toczy spór sądowy, może wystąpić z wnioskiem o wydanie istotnego poglądu w swojej indywidualnej sprawie przez prezesa UOKiK lub Rzecznika Finansowego.

zory.pl/aktualnosci/93-aktualnosci-strefa-businesu/3964-idea-bank-wypłaci-rekompensaty-pokrzywdzonym-klientom.html

Autor: krystian